8.4 Ripensare la cooperazione internazionale: il contributo dei Peace Studies

COOPERAZIONE ALLO SVILUPPO E ISTITUZIONALIZZAZIONE DELLA CULTURA DI PACE. I BISOGNI UMANI COME INDICE DELLO SVILUPPO

Pierluigi Consorti – Università di Pisa

Dal punto di vista istituzionale la «cooperazione internazionale allo sviluppo» corrisponde ad uno strumento tradizionale con cui gli Stati mettono in atto una forma di politica estera parametrata in termini economici di risposta ai bisogni primari.  Le critiche a questa impostazione hanno portato alla creazione concettuale dello sviluppo umano, che dalla fine degli anni Ottanta appare una forma di compensazione rispetto al prevalente modello economicistico, per cui si cominciano a misurare altri elementi indicativi dello sviluppo: quali la promozione dei diritti umani, la convivenza pacifica, la partecipazione democratica, la difesa dell'ambiente e lo sviluppo sostenibile delle risorse territoriali, lo sviluppo dei servizi sanitari e sociali.   Anche il c.d. modello ISU è soggetto a rilievi critici, sviluppabili fra l’altro sulla base di riflessioni interdisciplinari che riprendono le tesi di Maslow, Freire e Max-Neef.  L’attenzione convergente a queste tre linee di pensiero permette di focalizzare l’importanza dello sviluppo umano nelle prassi di cooperazione internazionale aperte alla dimensione di una cooperazione costruttrice di pace. Tali riflessioni hanno del resto avuto ripercussioni anche in termini istituzionali, a partire dalla giuridicizzazione del bisogno di pace, sancito nella Carta Onu ed in altri documenti analoghi, fra cui il Documento istitutivo dell’Unesco, il “Sevilla Statement” (1986)  fino alle Risoluzioni 5215 del 1997 e 5325 del 1998.   Considerati nel loro complesso, questi documenti propongono una dimensione proattiva della cooperazione internazionale nel contesto di una cultura di pace e sviluppo definibile come un nuovo impegno istituzionale degli Stati. 

DEVELOPMENT COOPERATION, PEACE STUDIES AND ASYMMETRIC CONFLICTS

Giorgio Gallo – Università di Pisa

The connection between economic development and peace has been widely studied. It is widely held that, at least over the long-term, development cooperation and international aid can contribute to alleviate the root causes of conflicts and help to develop institutions capable of managing and resolving disputes in a peaceful way. Although it is true that in many intrastate violent conflicts improving the economic situation may provides incentives in avoiding violence, and also may strengthen institutions capable of curbing violence and managing the conflict, this is not always the case. This is for instance the case of structurally asymmetric conflicts, where the same structure of the relations among the parts is at the root of the conflict. In cases of this type economic growth per se does not change the pattern of unbalanced power relations. Moreover, an intervention which pretends to be impartial and neutral may in effect result in reinforcing the status quo and hence the unbalance of power among the parts. In the presentation we will discuss the role of Peace Studies in providing international aid agencies and NGO's with the analytical tools which are needed to understand the conflict situation in which they operate and to devise more effective and appropriate interventions.  In particular the role of international aid and development cooperation in the context of asymmetric conflicts will be discussed by means of real life examples.

WHY INTERNATIONAL DEVELOPMENT COOPERATION NEEDS THE CONTRIBUTION OF PEACE STUDIES? AND WHY IS PEACE RESEARCH CURRENTLY SO MARGINAL IN INTERNATIONAL DEVELOPMENT COOPERATION?

Massimo Pallottino – Centro Interdisciplinare di Scienze per la Pace, Università di Pisa

Peace and human security have strongly emerged as a global concern in the last years, as the post-cold war scenario made large scale confrontation between superpowers less likely. The dream of a peaceful world after 1989 animated the debate around International Development Cooperation (IDC), and around the efforts towards the identification of a shared development perspective.  However after the 9/11, an increasingly complex scenario, where the IDC was confronted with new challenges and with fragmented and asymmetric conflicts, was hardly taken into account: the development rhetoric went on stressing the need for clearly identifiable outcomes in terms of global development objectives, just as if an established global consensus could be considered an uncontested element of the world order. Humanitarian circles followed the same path, interpreting the response to conflicts in terms of objectively identifiable needs that had to be urgently responded to only thanks to the establishment of a free zone subject to humanitarian sovereignty only. Peace studies and peace research, in looking at the factors that make societies prone to conflict, and in the attempt of developing a positive approach to the prevention of war, terrorism and violation of human rights, is focussed on different elements. Their approach need to be more transformative than linear, and more careful to the quality of processes than to the quantity of outcomes; in this context, the micro-politics of social change is not seen as the constraining factor that hampers or slows down the reaching of stated objectives, but precisely as the area where a mediation between different and sometimes conflicting interests has to be found.  While, following the same lines, many theorists and practitioners would support the idea that a more negotiated approach to social change is needed in order to radically reform IDC, there are reasons why the international community seems to be less receptive to these instances.

DESIDERABILITA’, LEGITTIMITA’ ED EFFICACIA DI UN INTERVENTO INTERNAZIONALE IN AREE DI CONFLITTO: IL DIFFICILE RAPPORTO FRA DONATORI E BENEFICIARI

Federica De Sisto – Trinity College, Dublino

Nell’ambito della cooperazione internazionale, il rapporto fra enti donatori da un lato e organizzazioni e comunita’ beneficiarie dall’altro, ricopre un ruolo chiave seppure ancora oggi poco esplorato. Gia’ nel 2001 Ropers (2001, 525) affermava che a causa della situazione economica, il mercato era piu’ orientato verso gli interessi e le valutazioni dei donatori occidentali che verso i reali bisogni delle popolazioni delle aree in conflitto. Attraverso esempi pratici, questo paper si propone di esaminare alcune delle problematiche che emergono in merito alla desiderabilita’, capacita’ ed efficacia di un intervento internazionale in aree di conflitto.

© Politecnico di Torino - Credits