5.2 Governance globale della salute, sistemi di salute e cooperazione allo sviluppo

A.P.P.A.® PROJECT: AN EXAMPLE OF INTERNATIONAL HEALTH COOPERATION

Francesca Baratta - Dipartimento di Scienza e Tecnologia del Farmaco, Università di Torino (Antonio Germano - Aid Progress Pharmacist Agreement® onlus, Torino; Paola Brusa - Dipartimento di Scienza e Tecnologia del Farmaco, Università degli Studi di Torino)

The A.P.P.A.® Project is the main activity of Aid Progress Pharmacist Agreement no profit association; the Project is the result of the cooperation between the Pharmacy Faculty (TO) and local Pharmacists. The Project is in agreement with the International Health Cooperation principles and it complies both with Italian and guest Countries laws. Objectives:

  • realizing galenic lab in hospitals located in developing Countries (DC) with the aim of preparing medicinal products which comply with adequate quality requirements, first of all to fight the widespread phenomenon of counterfeit in DC
  • customizing the dosages and pharmaceutical forms according to the actual needs of patients •employing local staff, teaching them a “new job” in order to open suitable school
  • minimizing the financial commitment necessary to prepare these medicines

The Project is structured in six phases, through which it is possible to obtain an effective and functional lab: from a preliminary study of local needs up to a constantly and accurate control of the prepared galenics by analysis in the laboratories of University of Turin.  The pharmaceutical forms proposed are liquid, capsules, ointments and suppositories. The most important results showed that several Projects are going on:

  • “Centre Médico-Chirurgical Maternité la Bethanie” Douala, Cameroon
  • Hospital “Notre Dame des Apòtres”, Garoua, Cameroon
  • Healt Center “Le Bon Samaritain”, N’djamena, Tchad
  • Hospital “Heintsoa”, Vohipeno, Madagascar
  • Dispensario Diocesano, Ihosy, Madagascar
  • Hospital “Nossa Senhora de Paz”, Cubal, Angola
  • A.M.E.N. Onlus center, Funda, Angola
  • Hospital “Saint Damien”, Tabarre, Haiti Each lab so far has reached a different state of evolution. All of them are growing day by day, helped by the constant support of all team A.P.P.A.®, whose purpose is the one of making them indipendent from both knowledges in handling galenics and economy in order to buy new raw materials using the gain of medicines sale.

 

 

CSG TOSCANA: NUOVI PARTENARIATI PER LA SALUTE GLOBALE

Maria Josè Caldés - AOU Meyer - Regione Toscana (Nicole Mascia, Michele de Luca - AOU Meyer - Regione Toscana)

Il Centro di Salute Globale è una struttura di riferimento della Regione Toscana a carattere multidisciplinare, che afferisce organizzativamente all’AOU Meyer di Firenze. Ha la funzione di mettere in evidenza le connessioni che si stabiliscono tra globalizzazione e salute in termini di equità, diritti umani, sostenibilità e collaborazioni internazionali.  Ha una vocazione internazionale e permette a professori, ricercatori universitari, dottorandi e studenti di  varie discipline e agli operatori sanitari di formarsi, approfondire e sperimentare un approccio ai temi della salute globale sia accademico che operativo. Il Centro concentrerà interesse e azioni su quattro priorità tematiche, con modalità trasversali e di raccordo: Cooperazione sanitaria internazionale, Politiche sanitarie, Salute e migrazione, Malattie tropicali dimenticate. Il Centro di Salute Globale è il frutto di un'alleanza innovativa tra aziende sanitarie, Regione, Università e terzo settore, difatti si fonda su un partenariato che intende coinvolgere, sotto un’unica regia, tutti coloro che sono coinvolti, a vario titolo, nei progetti di cooperazione sanitaria internazionale che questa Regione implementa. In particolare risultano essere di rilevante interesse tre progetti in differenti aree del mondo in cui, grazie ad una fruttuosa collaborazione tra Università degli Studi di Firenze, Regione e Aziende Sanitarie, si è potuto sperimentare il valore aggiunto del dialogo tra vari enti di diversa natura e del coinvolgimento del mondo dell’Accademia. Si presenteranno dunque il risultati dei seguenti progetti:

  • Supporto e assistenza tecnica all’implementazione del Sistema Unico de Salud dello Stato Plurinazionale di Bolivia: progetto pilota nella regione del Chaco 
  • Sostegno allo sviluppo della Pediatria e della Endoscopia Digestiva nel Centro Medico di Nanoro – Burkina Faso
  • Il sistema di finanziamento del servizio sanitario albanese: progettazione del sistema e sviluppo delle competenze manageriali

 

 

IL RUOLO DELL’UNIVERSITÀ NELLE STRATEGIE DI SALUTE GLOBALE DEL SISTEMA ITALIANO DI COOPERAZIONE ALLO SVILUPPO

Angelo Stefanini - Centro di Salute Internazionale, Università di Bologna (Eduardo Missoni – CERGAS, Università Bocconi)

In che modo la globalizzazione sta influenzando i determinanti della salute, cambiando i sistemi sanitari, l’ethos e la pratica della medicina? Quali effetti ha sulla governance globale “della” e “per” la salute e in che modo i nuovi attori internazionali e transnazionali della cooperazione allo sviluppo modificano gli equilibri di potere e i processi decisionali globali? In particolare, qual è il ruolo che l’università italiana dovrebbe svolgere per avere qualche rilevanza nel nuovo contesto globale? Trovare le risposte adeguate significa sollevare la questione della responsabilità sociale dell’Università, e non solo delle Scuola di Medicina. Il processo di internazionalizzazione che interessa anche in Italia le istituzioni accademiche fornisce loro l’opportunità di (ri)scoprire in chiave globale le motivazioni etiche e sociali che stanno a fondamento della formazione dei medici e degli altri operatori che si troveranno ad operare in altri ambiti con impatto sulla salute. E’ altresì l’occasione per promuovere un senso di “cittadinanza globale” che promuova l’equità e il diritto alla salute, temi centrali del nuovo paradigma della Salute Globale. Anche il documento della Direzione Generale per la Cooperazione allo Sviluppo (DGCS), Salute Globale: Principi Guida della Cooperazione Italiana (2009), pur non esente da contraddizioni con l’operato dell’istituzione medesima, fornisce importanti spunti per coniugare la missione di produzione e riproduzione della conoscenza dell’università con il dovere morale di concorrere al rafforzamento della titolarità e capacità delle popolazioni più deboli nell’identificazione dei loro bisogni di salute, nella valutazione della qualità dei servizi, secondo un approccio che favorisce la partecipazione delle comunità nella tutela della propria salute. In tal senso è indispensabile sostenere il necessario processo di trasformazione delle pratiche e delle interazioni quotidiane tra soggetti interni e esterni all’università.

 

 

GLOBAL HEALTH EDUCATION AND THE GROWING NEED FOR POLICY-MAKING AND MANAGEMENT TRAINING OF FUTURE HEALTH-RELEVANT PROFESSIONALS

Eduardo Missoni - Centro di Ricerche sulla Gestione dell’Assistenza Sanitaria e Sociale (CERGAS), Università Bocconi (Fabrizio Tediosi - CERGAS, Università Bocconi, Swiss Tropical and Public Health Institute, University of Basel)

Global health governance and health has been increasingly recognized as a key elements of sustainable development. At the same time, in the last two decades there has been a dramatic increase in the number of public and private actors involved international development cooperation and of the overall complexity of the global scenario.  Traditional competences have become insufficient and there is a growing demand for professionals who combine a thorough understanding of health-related challenges with multidisciplinary training in social sciences, economic, and management . This led, in the last few years, to the mushrooming of courses dedicated to global health and contributing to obtaining an academic degree. Reviewing a recent attempt to innovate the educational offer in global health policy and management by a consortium of academic institutions in Italy , we anlayze the recent trend in global health education, focusing mainly on interdisciplinary approaches to global health education as those proposed in non-medical schools and to students with no background in health disciplines.  We conclude that while global health and development is certainly an emerging area in the higher education systems of many countries, the international offer of graduate programs is highly dominated by programs taught in medical or public health schools, failing to combine health sciences with economic, social, and management sciences. We argue that the multidisciplinary nature of global health education programs should be improved.

 

 

THE CHALLENGE OF TRAINING HEALTH PERSONNEL IN RESOURCE-LIMITED SETTINGS

Francesco Castelli – Università di Brescia

The scarcity of local health personnel is one of the most striking features when health systems in resource-poor settings is considered. Many factors contribute to this impressive scarcity, including (i) lack of motivation, (ii) poor remuneration, safety concerns, (iv) brain drain, etc. Training of health personnel is one of the key points to address if health staff “brain drain” is to be contrasted with the ultimate goal of structurally strengthening health systems in resource-limited settings. This topic has variously been addressed in the past by many cooperation bodies (including UN specialized Agencies, NGOs and others) with varying results. As a matter of fact, too many urgent and unsolved questions still remain: - Who is to be trained in priority? - Who is in charge of selecting the trainees? - Which kind of training is needed to best address the need of the people? - How to assure the training cascade? - How to limit the effect of “perdiemitis”? - How to address “urbanization” of health staff when trained? - Where the training is to be performed to avoid brain drain? - Which the ethical and social responsibilities of the trainees towards his/her country? - What the possible contribution of the Universities from industrialized countries? With particular reference to the latter, experiences have accumulated in the recent past showing that many possible University-University partnerships, among others, may be considered: - Planning of health needs in the fore coming years - Direct teaching from staff from the northern Universities - Joint planning of curricula - Joint Diploma courses (sandwich Diplomas) - Joint research activities - Help in fund raising for scientific and academic purposes The paper will critically discuss different approaches of partnerships between Universities in the north and the south of the world with the ultimate goal of empowering the public health staff in resource-limited settings.

© Politecnico di Torino - Credits